|
Краят на пластмасовите пари
дата: 30/11/2015 00:11ч. 249
|
|
1 бр.
|
|
|
Всички си спомняме времената, когато да платиш с кредитна карта бе по-скоро признак на статут. И тъкмо когато българският потребител навакса с тенденциите в разплащанията с банкови карти, компаниите в сектора вече открито говорят за тяхното спиране.
Разбира се картите няма да изчезнат изведнъж. Изминали са 5 десетилетия, за да се премине от плащания в брой към картови плащания. Но предвид времето, в което живеем , както и всички съществуващи методи за плащане, спирането им може да се случи за период от около 5 години. С новите технологии е напълно възможно картите да бъдат изместени от някоя компания с новосъздадено софтуерно решение. Или пък да бъдат напълно заобиколени от банките, телекомите и производителите на устройства като Apple или Google.
От Visa и MasterCard правят всичко възможно да променят структурата и имиджа си и от платежни оператори да се превърнат в технологични компании. Тяхната цел е да управляват активно прехода в съзнанието на потребителите от "доставчици на карти" в "доставчици на сигурност и удобство" при плащанията, като използват силните си марки.
При наличието на стотици и хиляди начини за трансфериране на пари, обаче, ключовият момент все повече се върти около няколко фактора.
Голямото предимство на картовите компании - с разпознаваемото си име и изградените отношения с финансовите институции по цял свят е, че те имат финансовия капацитет да инвестират в технологии, с които да запазят доверието в марката си, която въпреки не малкия брой измами и източване на банкови карти се свързва със сигурност и надеждност.
Не така стои, обаче, заплахата от Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay, Amazon Payments... – всеки от тях може да направи своя изцяло автономна платежна система и да заеме посредническото място между търговците и банките, което сега заемат Visa и MasterCard. И най-вече могат да атакуват с цени, защото ако за крайния потребител банковите карти са безплатни, за онлайн и офлайн магазините те представляват изяждане на част от печалбата.
След покупката да въведеш ПИН код и да се разпишеш на касовата бележка беше досадна част от всяка покупка. Този процес се опрости доста чрез безконтактната карта, която само се доближава до терминала. Ако нещата продължават технологично да се развиват така, на следващо ниво самата карта ще стане излишна, ако данните за нея са налични в смартфон, който също може да комуникира безконтактно и с него може да се плаща.
В идеалния случай, това изисква стиковане между поне няколко от участниците - самата картова компания, банка (към която е сметката), телеком (към който е SIM картата на потребителя), производителят на телефони (който да има технология, осигуряваща и сигурност и безконтактна връзка с други устройства NFC).
Като цяло има три начина данните да се съхраняват сигурно място. Единият от тях е SIM картата на телефона, което предполага в цялото начинание да участва и водещ телеком. Вторият начин е в специален чип в телефона (embedded Secured Element - eSe), което обаче ограничава набора от слушалки (доколкото още могат да се наричат така), с които услугата би работила. Други обаче вграждат технологията си само в отделни по-скъпи телефони, а в по-масовия сегмент почти отсъства. Третият начин е данните въобще да не са телефона, а се съхраняват в облака чрез така наречения Host Card Emulation (HCE). Данните са криптирани и за всяко плащане се използва уникален код, получен от облака. Този метод не изисква участие на телеком, а Visa и MasterCard го поддържат директно.
При наличието на всички тези варианти всеки по веригата може да остане излишен в даден момент, точно заради което картовите компании активно участват в процесите по внедряване на мобилни разплащания на различни пазари.
Голямото предимство на Visa и MasterCard, освен че са приемани и познати навсякъде по света, е, че стъпват на вече изградената си надеждна платежна мрежа от картови операции. В този смисъл, бариерите на входа са високи и поне в скоро време, докато картите продължават да са основен метод за плащане, те трудно ще бъдат изместени.
Според прогнозите през 2019 г. ще бъдат осъществени 195 млрд. мобилни разплащания. Броят на ползвателите на смартфони ще достигне 2.6 млрд. души през 2018 г, а оценките на Visa са, че до 2020 г. ще има общо 30 млрд. свързани с интернет уреди.
И за да запазят статута си, те се фокусират в това да произвеждат иновации с много висока добавена стойност, така че банки, телекоми и производители да не искат да ги разработват сами. MasterCard, например, работи с ApplePay по заместването на традиционния ПИН код с биометрични данни - сканиране на отпечатък. Правят се опити и с използването на камерите на телефоните за разпознаване на лицето и дори за засичане на пулса, който също е уникален за всеки. Също така и двете водещи картови компании са особено активни в предлагане на решения за плащания и чрез т.нар. wearables часовници, накити и т.н. Там основният риск е при загуба или кражба номерът на картата да не бъде откраднат. Решението на Visa и MasterCard, които тук дори си партнират в общи стандарти, е създаване на уникален token за всяко отделно устройство, който може да бъде блокиран без преиздаване на картата.
Другата линия по която се работи е създаване на по-удобна среда за пазаруване онлайн, така че по-голям брой потребители да финализират покупките си, а не да оставят стоки във виртуалните колички. А също така и навлизането в други ниши като директни преводи между картодържатели. Това са все неща, които и конкуренти предлагат, но като цялостен комплект трудно могат да се открият.
|
КОМЕНТАРИ
|