|
Марк Зукърбърг с дестетгодишна визия за Facebook
дата: 09/05/2016 17:05ч. 252
|
|
3 бр.
|
|
|
През май 2012г. след излизането на социалната мрежа Facebook на борсата акциите й се сринаха и множеството от наблюдатели изразиха съмнение за това, че компанията ще успее да монетизира огромната си база от потребители.
Пазарната капитализация за кратко време падна от 50 до 40 млрд. долара. След почти четири години по-късно Facebook се оценява на 315 млрд.долара. Това е не просто социална мрежа, а един от най влиятелните технологични гиганти, новинарски портал и рекламен колос. Амбициите на Зукърбърг за бъдещето на комуникациите, представени по време на годишната конференция на разработчиците F8 включват въвеждането на изкуствен инттелект, дронове, виртуална реалност и други иновации.
В момента Facebook може да се похвали с огромна аудитория, която е мечта за всеки рекламодател. Социалната мрежа е с 1,6 млрд. потребители месечно, от които 83,6% са извън Северна Америка. В същия момент 900 млн.души използват Facebook Messenger, а WhatsApp – от 1 млрд. души. Потребителската база на Instagram е 400млн. Според Economist Facebook e: ,, По-скоро холдингова компания за различни комуникационни платформи‘‘. Според изданието, няма друга компания, която да разполага с толкова потребители, да знае толкова много за поведението им онлайн и да може да ги таргетира така успешно.
В същото време се забелязва отлив от ,,социалните навици‘‘ на потребителите на Facebook, като от „The Information“ обявиха че от средата на 2015г. споделянето на информация в социалната мрежа е намаляло с 5%. Спадът при споделяне на лична информация е още по-голям – 21% на годишна база. The Information се позовава на вътрешна информация на компанията, но от Facebook твърдят, че подобен спад не е отчетен. И докато много наблюдатели споделят, че има основание за притеснение, Зукърбърг е с далеч по-мащабна стратегия от контактите с приятели. С десетгодишния си план основателя на компанията иска да промени изцяло комуникацията между хората. Той включва три етапа – първият е подобряване на цялата екосистема на Facebook през следващите три години, вторият е свързан с укрепване на Instagram, WhatsApp, Messenger и други продукти през следващите пет години, а третият – разработка на виртуална реалност и глобална свързаност до следващите десет години.
Зукърбърг честно показа доверието си в бъдещето на виртуалната реалност, като още преди две години плати 2 млрд. долара за Oculus, компания която обещаваше революция във виртуалната реалност. Изпълнителният директор на Facebook счита, че виртуалната и добавената реалност ще променят съществено начина по който си взаимодействаме и виждаме света. В момента в процес на проектиране са 360-градусова камера и сензори, посредством които хората ще могат да се срещат с когото и да е и в която и да е част на света. Според Зукърбърг всичко това ще става през приложения и технологията ще бъде подпомогната от създаването на очила, които по нищо няма да се различават от тези с диоптър.
Според визията на Зукърбърг за бъдещето, потребителите ще си комуникират с изкуствен интелект през Facebook Messenger – така наречените ботове, които ще доставят всякаква информация – за трафик, време или пазаруване. Първият такъв бот се изплзва от CNN в Messenger и препоръчва статии и новини според интереса на потребителя. Ботовете няма да имат право да говорят с потербителите, ако те изрично не са разрешили тази опция. Те ще могат да предлагат на клиентите различни възможности – да разпознават снимки и да обработват покупки. Отначало Facebook няма да прави пари от системата, но с течение на времето може да въведе бизнес модел.
Най-голямата амбиция на Зукърбърг е да свърже към мрежата две трети от населението на земята, което няма постоянен достъп до интернет. За тази цел компанията използва дронове и лазери и безплатното приложение Free Basics. Facebook създаде захранван от слънцето самолет, тежащ по-малко от кола, летящ на 20 000м височина в продължение на месеци, разпръсквайки сигнал.
Въпреки че някои от тези проекти може да не се случат, те ясно показват желанието на Зукърбърг, подобно на други технологични магнати, да бъде визионер. На първо време компанията, обаче, има за цел да задържи интереса на потребителите в социалната мрежа, като най-сигурният начин за това е предоставянето на разнообразно и интересно съдържание. През тази година Facebook показа две нови услуги, като една от тях трябва да бъде в центъра на новия фокус на компанията – стриймингът на видео в реално време. По време на F8 Зукърбърг обяви, че се намираме в началото на златна ера на онлайн видеото и то ще внесе мащабни промени в технологиите, съизмерими с тези на мобилните телефони. Освен това, компанията се опитва да улесни медиите и потребителите с функцията Instant Articles.
Facebook залага толкова много на тази услуга, че дори заплаща на водещи медии и известни личности да създават съдържание, според думите на продуктовия директор Фиджи Симо. Това е тактика да се задържи вниманието на потребителите към социалната мрежа след намаляващия интерес да се споделят лични неща в нея. Instant Articles дава лесен достъп до всякакви медии, като позволява на хората чрез Live да споделят мнението си за новини, което е по-актуално в момента от споделянето на лична информация.
Първия етап от десетгодишния план на Зукърбърг се осъществява, като целта пред Facebook е да се запази като основна социална платформа. Бъдещето е в това, че хората се връщат в социалната мрежа, не да споделят лични неща, а за да се информират. Дали те споделят информация за себе си или новини, плановете за летящи излъчватели на интернет и виртуална реалност не изглеждат застрашени, като пътят към глобална комуникационна доминация е чист.
|
КОМЕНТАРИ
|