|
Netfix в над 190 държави по света
дата: 25/01/2016 10:01ч. 247
|
|
2 бр.
|
|
|
В дни когато световните борси бележат спад една компания повиши с 9% акциите си, като причина за това беше разрастването й. Това е известната Netfiks платформа за стрийминг на филми, чрез интернет.
С прибавянето си на 130 нови държави при цени от 8-12 евро на месец Netfix вече присъства в над 190 страни по света като се изключи Китай, където са 25% от домакинствата с широколентов интернет достъп в света. Компанията прибави към 17-те езика който поддържа още четири, а изпълнителния директор Рийд Хейстингс определи разрастването като създаване на глобална интернет телевизия по време на изложението CES в Лас Вегас, което ясно показва амбициите на компанията. Netfix има една основна причина за разрастването си и тя е че разстежа на бизнеса й на основния пазар в САЩ се забавя и е време да потърси нови източници на приходи. През последното тримесичие новите абонати в Америка са 880хил. при очаквани 1,15млн., а по света са 2,74млн. при прогнози от 2,4млн. Отначало базираната в Калифорния Netfix се е занимавала с доставка на DVDпод наем по пощата, докато сега предлага дори собствено съдържание, притежава над 70млн. абонати по света, като 43млн. са в САЩ. През тази година се очаква компанията да отдели 6млрд. долара за сериали от цял свят. В сумата влизат и планираните над 600 часа ново оригинално съдържание като ,,Къща от карти’’ и ,,Оранжевото е новото черно’’.
При подобни огромни разходи са необходими и големи приходи, като за миналата година оборотът на платформата е 5,5млрд.долара при пазарна капитализация от 50млрд.долара. Компанията обеща на инвеститорите си глобални печалби през 2017г. и потенциалът е несъмнено огромен с прибавените 730млн. домакинства по света към 100млн. домакинства в Америка.
Едно от най-големите предизвикателства пред експанзията е съдържанието и основния проблем пред Netfiks е дали ще успее да договори правата за излъчване на сериали и филми, които да отговорят на местните вкусове на потребителите във всяка страна. Въпреки че платформата присъства навсякъде по света съдържанието й е много различно. В България например липсва ,,Къща от карти независимо че на хартия сериалът се води оригинално съдържание на Netfix.
На практика компанията не продуцира сериалите и филмите си, а сключва договор за ексклузивно стриймване в платформата си за определено време и при изтичане на този период външната продуцентска компания има право да лицензира съдържанието на други компании. Бизнес моделът на услугата се различава от този на друг производител на съдържание-HBO. Дъщерната компания на Time Warner сама продуцира оригиналните си сериали, като например ,,Игра на тронове”, което и дава пъленн контрол и разходите остават по-ниски при разширяване в глобален план, защото държи правата върху оригиналното съдържание.
Същевремено печалбата на Netfix може да бъде засегната, заради голенмия брой допълнителни лицензионни договори, но по-ниските разходи за лицензиране вместо продуциране дават възможност за създаване на повече сериали и филми, което означава повече уникално собствено съдържание.
Платформата сключи ексклузивен договор за филмите на Disney, които важат само за САЩ и Канада. Целта на Netfix е след време да има близко съдържание по цял свят и Хейстингс заяви, че това ще бъде изпълнимо в близките няколко години. Друг проблем е прводът, като за сега сериалите и филмите са налични на оригиналните им езици със субтитри на английски и няколко други езика и Хейстингс заяви че ще бъдат добавяни нови.
Освен лицензионните договори друга пречка след време може да бъде капацитетът на мрежата. В Северна Америка Netfix държи около 35% от целия интернет трафик. Въпреки че глобалните абонати на услугата са все още малко, при навлизане в дадена страна платформата може да заеме до 18 месеца 20%от целия уебтрафик сочи проучване на компанията Sandvine, следяща интернет потреблението.
Преносът на толкова много съдържание може да се отрази на качеството, което трябва да тревожи местните интернет доставчици, а Netfix има достатъчно натрупан опит в тази свера и може да отиде директно при самия интернет доставчик.
При нарастване на трафика платформата изгражда собствена мрежа за доставка на съдържанието, като компютри на Netfix се намират при самия интернет доставчик и осигуряват видео за абонатите. Чрез подобна мрежа досега услугата доставяше до над 125млн.часа съдържание на ден в 60 държави по света. Проблема е дали интернет доставчиците ше се съгласят да оперират CDN на Netfix и дали няма да искат да ограничат трафика, което може да повиши разходите за компанията.
Независимо от трудностите пред Netfix, Хейстингс е сигурен в успеха на експанзията на компанията, като предстоят и преговори с китайските власти за дългосрочно присъствие там.
За сега инвеститорите са удволетворени от стратегията на групата, като през 2015г. акциите на Netfix скочиха с 135%, което направи компанията най-добре представяща се в индекса Standard & Poor’s 500.
|
КОМЕНТАРИ
|