Биохимия на емоциите. Урок за отлични мениджъри.

публикувано от administrator на дата 13/06/2014 16:06ч.  Прочетена 265

   1 бр.   


Отношението на околните към нас влияе на нашите емоции и чувства. Ето защо, всеки мениджър трябва да умее да въздейства положително на подчинените си и да ги стимулира да работят по-ефективно.
Когато сме подложени на критика, изпитваме страх от отхвърляме или сме унижени, тялото ни започва да произвежда големи количества кортизол. Този хормон ни позволява да се защитаваме и да оцеляваме според закона на джунглата. Когато нивата на кортизол се покачат, мозъкът ни започва да работи на друг режим - центърът, отговарящ за мисловната дейност блокира и се включва програма за защита и отбрана. Ефектът от повишаването на кортизола може да трае над 24 часа и при всеки спомен от негативната ситуация нивото на кортизола отново се повишава.
От друга страна, положителните емоции провокират в тялото ни да се произвежда по-голямо количество окситоцин. Този хормон е най-известен с прозвището си „хормон на любовта”, това е хормонът, който отключва и майчинския инстинкт. Повишените количества на окситоцина ни карат да се чувстваме по-добре, да комуникираме с околните с лекота, да се доверяваме по-лесно. Но за разлика от кортизола, окситоцинът се разгражда по-бързо в организма и неговото въздействие трае по-кратко.
Според Джудит и Ричард Глейзър, пионери в мениджмънт консултирането, повишените нива на кортизол възпрепятстват креативността, новаторското мислене, емпатията. Те съветват мениджърите да се придържат към поведение , което повишава нивата на окситоцин. Примери за подобно поведение са следните:
Загриженост за околните
Искреност в отношенията
Иницииране на дискусии
Желание за водене на разговори по проблеми
Обсъждане на успехите на екипа.

Поведението на мениджърите, което стимулира високите нива на кортизол на служителите и е желателно да се избягва включва:
Мнителност
Опит за манипулиране на околните
Безучастно слушане на околните
Подценяване на възможностите на околните.

Изводите от проучването на Глейзър са обнадеждаващи. Повечето мениджъри, около 85%, залагат на създаването на положителни емоции. Когато забележите промени в поведението на служителите си, като намаляване на тяхната работоспособност и мотивираност, липса на свежи идеи в работата, просто приложете техники за повишаване на окситоцина.


Източник: Harvard Business Review

 

КОМЕНТАРИ напиши коментарнапиши коментар

 

РЕКЛАМА

Винаги актуална реклама

 

 

СОЦИАЛНИ МРЕЖИ

Последвайте ни в социалните мрежи и споделяйте информацията,която ви вълнува

РЕКЛАМА

Винаги актуална реклама