|
Манипулирането помага в управлението
публикувано от administrator на дата 08/07/2014 12:07ч. 118
|
|
1 бр.
|
|
|
Да манипулираш и да те манипулират обикновено има негативно значение, но всъщност може да бъде полезно и за двете страни. В управлението на служителите, манипулирането може да допринесе много за работния процес. Най-общо може да кажем, че има два типа хора: тези, които могат да взимат решения сами и са лидери и тези, които нямат цел и посока и трябва да бъдат наставлявани. Първият тип са целенасочени и вършат задачите си по-бързо и ефективно. По изследвания, първият тип представляват само 20% от всички хора.
Ако един мениджър иска да задържи първата група служители, трябва да следва няколко прости правила. Съвестните и талантливи служители трябва да получат обратна връзка за свършеното от тях и да видят резултата от работата си, защото в противен случай ще се демотивират и ще претупат следващата задача. А при първа възможност ще напуснат.
Манипулацията от страна на мениджърите спрямо служителите има три основни стъпки:
Мениджърът трябва да има информация за служителя, да определи какъв тип характер е служителя, да познава силните и слабите му страни, да знае какво го мотивира, да знае и проблемите му.
След това мениджърът трябва да предложи на служителите това, което ги мотивира. В теорията на манипулацията това се нарича „примамка”. Има два подхода, които можем да приложим. Единият подход е да влезете в ролята на дете, другият е да влезете в ролята на родител. Ако мениджърът избере първия подход, той ще мотивира служителите с реплики от сорта: „Ти си по-оправен от мен. Вършиш тази работа всеки ден и знаеш как става”. Хората обичат да се чувстват значими и ценени, затова тази манипулация действа безотказно.
Другият подход, в който мениджърът влиза в ролята на родител, се осъществява като се показва загриженост, справедливост, строгост. Мениджърът трябва да използва реплики като „Доволен съм от теб. Вярвам в твоите способности и умения.”.
Последната стъпка е наградата за свършената работа. Ако сте изпълнили стъпките на манипулацията, би трябвало служителят да върши всичко с лекота. Ако постигнатият резултат е положителен, мениджърът трябва да покаже своята благодарност към служителите и да ги награди с похвали или с материални придобивки.
В повечето случаи мениджърите не са добри психолози и трудно могат да анализират нуждите на служителите си сами. Ето защо, повечето от тях трябва да ползват съвети на специалисти.
|
КОМЕНТАРИ
|