|
Промени в закона за устройство на територията покровителстват незаконното строителство
публикувано от administrator на дата 19/08/2013 16:08ч. 313
|
|
1 бр.
|
|
|
След като една от първите мерки на парламента беше да наложи мораториум върху събарянето на незаконните строежи, но впоследствие идеята беше изоставена, сега правителството се готви да отвори широко вратата за незаконното строителство със спорни промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ), предназначени да улеснят бизнеса. Бяха одобрени 24 мерки за намаляване на регулаторната тежест за бизнеса по предложенияот страна на бизнеса, администрацията на Министерския съвет и гражданите.
Част от 24-те мерки не са съгласувани с отделните министерства, за други пък не е взето становище от засегнатите страни, затова е спорно какъв ще е ефектът от тяхното прилагане и дали изобщо ще могат да се случат на практика.
Препоръката на премиера Орешарски е спорните промени да бъдат обсъдени още веднъж и тогава да се одобри решението. На практика обаче това не е изпълнено и е останал първоначалният вариант, ако се съди по публикувания окончателен вариант на документа. Според него до две седмици отговорните министерства трябва да направят съответните промени в законите. План графикът предвижда в началото на септември измененията да се внесат в парламента и да станат факт най-късно до края на октомври.
В момента съгласно ЗУТ инвестиционните проекти се съгласуват и одобряват въз основа на представен предварителен договор с всяко от експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, а за въвеждането им в експлоатация е необходим и окончателен договор. Сега се предвижда предварителният договор да отпадне.
Предлага се още да се проведе дискусия по възможността цялата процедура по издаване на разрешително за строеж и въвеждане на обекта в експлоатация да се организира като комплексна. Това означава, че услугата се заявява от инвеститора пред компетентния орган - община, областен управител, министъра на инвестиционното проектиране, министъра на регионалното развитие, който организира по служебен път получаването на становището на експлоатационните дружества.
За отговорник на тези промени в ЗУТ е посочено Министерството на инвестиционното проектиране, което трябва да подготви промените в ЗУТ за две седмици. В момента единственият служител на това министерство е министър Данов, като ведомството му все още няма дори сграда, защото Агенцията за приватизация все още не е дала официално съгласието си за ползване на сградата на ул."Съборна" в центъра на София.
Друга мярка предвижда значително съкращаване на сроковете по процедурите по оценка за въздействие на околната среда (ОВОС). Оценката за качеството на доклада по ОВОС се съкращава от 30 на 14 дни, а тази за взимане на решение от компетентния орган по ОВОС от 45 на 30 дни.
Предлага се още да отпадне категоризацията на ресторанти и барове. Причината е, че от тази възможност са се възползвали едва 2781 заведения при регистрирани 31 435.
За туристическите хижи се предлагат два варианта – отпадане на категоризацията им или прехвърлянето им от Министерството на икономиката към Българския туристически съюз. Окончателното решение ще се вземе след публично обсъждане, предвижда правителственото решение.
Правят се промени и при регистрацията на туроператори и туристически агенти. Тази услуга е ползвана 145 пъти. Заради тромавата административна процедура се предлага срокът за разглеждане на документите и за вписване в регистъра да бъде намален от два на един месец. Предлага се още облекчаване на изискванията за ценз и стаж на управителя на фирмата, както и тези спрямо помещението, използвано за офис. Освен това, отнемането на регистрация да остане крайна мярка, като за целта да се въведат и други санкции.
Правителството предвижда още да бъдат облекчени гражданите за сметка на общините чрез премахване на таксата за услугите по издаване на удостоверение за наличие или липса на задължения към съответната община. Това ще стане с промени в Закона за местните данъци и такси.
В момента всяка община въвежда различна такса за тази услуга. Най-често този документ е нужен, за да послужи пред друга администрация в същата община. Правителството мотивира искането за премахване на таксата с аргумента, че приходната администрация не събира такси за издаване на подобни удостоверения.
|
КОМЕНТАРИ
|