|
Пред финализиране е сделката за продажбата на „Пикадили”
публикувано от admin на дата 27/05/2014 12:05ч. 236
|
|
1 бр.
|
|
|
Белгийската група Delhaize вече може да се оттегли от магазини „Пикадили”, след като сделката получи одобрение от Комисията за защита на конкуренцията. Купувач е свързаната със старозагорския производител на яйца и птици „Градус”- фирма „АП Март”. Само три години след като белгийците влязоха в страната, веригата за бързооборотни стоки ще стане българска собственост. Очаква се сделката да бъде финализирана до края на следващия месец, като засега не се съобщава цената.
Още в края на февруари се разбра, че Delhaize има намерение да се оттегли от страната ни, след като публикува съобщение на сайта си. Месец по-късно „АП Март” уведоми за решението си да стане едноличен собственик на „Пикадили”. Решението на КЗК е публикувано на 22 май. Въпреки че е предвиден двуседмичен срок за обжалване, то подлежи на незабавно изпълнение.
Комисията е на мнение, че сделката няма да засегне конкуренцията, тъй като участниците в концентрацията са предприятия, които не работят на един и същ пазар. Купувачът все още не извършва стопанска дейност, тъй като е регистриран едва на 13 март 2014 г. Акционерите на „АП Март” също не работят чрез контролираните от тях предприятия на едни и същи или свързани пазари с тези, на които е активно „Пикадили”.
Бъдещият собственик притежава капитал от 50 хиляди лева, като дяловете са разпределени поравно между Ангел Ангелов и Петър Дудоленски. За първия се знае, че е син на Иван Ангелов, който заедно с брат си Лука е най-големия производител на пилешко месо в страната с марката „Градус”. Значително разшири бизнеса си старозагорската група от основаването й в началото на 90-те години и днес произвежда в затворен цикъл. Братята Ангелови притежават също фабриката за слънчогледово олио „Бисер олива”, винарната „Анжелус естейт”, имат и имотни проекти. Петър Дудоленски също работи в областта на инвестициите в недвижимо имущество.
Намеренията на „АП Март” са да навлезе на пазара на търговия на дребно с бързооборотни храни в супермаркети, хипермаркети, дискаунтъри и смесени магазини за търговия с хранителни и нехранителни продукти. От фирмата отбелязват, че по този начин още една от търговските вериги у нас ще бъде управлявана от българско дружество. Купувачът очаква потребителите да се насочат съм супермаркети с повече асортимент от наши стоки и услуги. Намеренията на новия собственик са да преструктурира бизнеса и да направи предприятието по-ефективно.
Сега „Пикадили” е седма по приходи сред веригите от този бранш. Анализите на маркетинговата агенция iCAP показват, че тя държи приблизително 2% пазарен дял с продажби от около 220 милиона лева за 2013 г. Въпреки че от влизането си у нас през 2011 г. белгийската група успя да увеличи приходите на магазините с близо 20%, първоначалните й планове за разрастване с по 15 магазина на година не се сбъднаха. Главна причина за това е насочването й към качествени, но по-скъпи продукти точно в разгара на кризата- концепция, която беше променена по-късно. Въпреки това тя пожъна успех в сегмента на малките обекти за ежедневно пазаруване с марката „Пикадили Daily”. В момента компанията разполага с 54 обекта в 9 града, включително 22 „удобни магазина” в София и Варна.
Белгийската група влезе у нас чрез сделка за сръбската група „Делта макси”, част от която беше „Пикадили”. Мажоритарен собственик на българската верига, макар и формално е регистрираното в Люксембург дружество Lion Retail Holding, която притежава 96.7% от капитала. Останалите 3.3% се държат от Delhaize Serbia, която от своя страна държи Retail Holding.
Справка в Търговския регистър показва, че на 21 май- само ден преди КЗК да обяви положителното си решение за сделката, капиталът на „Пикадили” е бил увеличен с малко над 16 млн. лв. до 196 млн. лв. новите акции са придобити от Lion Retail Holding. Такива увеличения обикновено се правят преди продажба с цел изчистване на взаимоотношенията (най-често заеми) между свързани предприятия. Това вероятно ще бъде отразено в договора с „АП Март”, тъй като според първоначалното споразумение, представено в КЗК, обект на продажбата са 1.8 млн. книжа с номинал 100 лв. Там обаче се посочва, че предмет на сделката са всички дялове, формиращи капитала на „Пикадили”, които ще бъдат закупени едновременно.
|
КОМЕНТАРИ
|