|
Шерил Сандберг съветва жените
публикувано от administrator на дата 03/07/2014 09:07ч. 198
|
|
1 бр.
|
|
|
Шерил Сандберг е настоящ главен оперативен директор (COO) на Facebook. В класацията на Forbes за най-влиятелни жени заема 10-то място. Освен влиятелен мениджър, тя е също така и известен автор на книги за самоусъвършенстване. Една от най-известните ѝ книги е „Lean in: Women, Work, And The Will To Lead” (Устреми се. Жените, работата и волята за лидерство), издадена през 2013 г. Наред с книгата, тя създава и сайта www.leanin.org, чрез който се опитва да създаде общност от единомислещи жени и да изгради лидерски качества сред жените в бизнеса. Шерил завършва икономика в Харвард през 1991 г. с награда „Джон Уилямс” за отличен успех, след това MBA отново в Харвард и отново с отличие. След завършване на образованието си, Шерил започва работа в Министерството на финансите на САЩ, под ръководството на Лари Съмърс. След това поема поста вицепрезидент по глобалните онлайн продажби и операции в Google, а през 2008 г. заема поста COO във Facebook.
Тук ще представим основните съвети на Шерил Сандберг за успешна кариера и поддържане на баланса между работа и семейство.
Съдбата обича смелите
Според Шерил жените трябва да поемат повече рискове на работното си място. По данни от проучване на HP, жените кандидатстват за дадена позиция, само ако смятат, че са покрили всички изисквания. А мъжете кандидатстват, ако смятат, че са покрили 60 % от изискванията. Според Шерил жените трябва да променят нагласата си от „Не съм готова да направя това.” в „Искам да го направя – и ще се науча в процеса на работата.”
Преговаряйте
Жените се справят по-добре в преговорите, когато говорят от името групата, а не в единствено число.
Ако другите ти казват, че с теб се работи трудно, вероятно проблемът е в тях
През 2003 г. професор Франк Флин от бизнес факултета на Columbia University и професор Камерън Андерсън от New York University започват изследване за начина, по който се възприемат мъжете и жените на работното място. Изследването показва, че когато мъжете са успешни в кариерата си, те биват харесвани и от мъжете и от жените. Но когато жените са успешни в кариерата, те са по-малко харесвани и от двата пола.
Излизайте с лоши момчета, но се оженете за добър мъж
Според Шерил най-важното в живота на жената е правилния избор на брачен партньор. Тя съветва жените, когато решат да се установят, да изберат мъж, който ги подкрепя и който е равностоен във всички отношения.
Направете вашия партньор, истински партньор
Според Шерил през последните 30 години, жените са прогресирали повече в работата си, отколкото в домакинството. По статистически данни, във Великобритания жените отделят два пъти повече време и усилия за домашните си задължения и за отглеждането на децата. За да бъдат жените наистина „равни”, трябва да отстъпят и да предоставят възможност на мъжете да се грижат за домакинството. Ползите ще са за всички. Проучвания показват, че когато бащи полагат основни грижи в отглеждането на децата си, децата имат по-добри резултати в образованието си и във финансовото си състояние след това, наблюдават се по-малко случаи на детска престъпност.
Отстоявайте мнението си
Седнете на масата в буквален и преносен смисъл. Жените трябва да преговарят с цялото си самочувствие и да участват във всички разговори на „масата за преговори”, а не да се свиват в ъгъла на стаята.
Това, което правите е повече от перфектно
Шерил Сандберг, до сега, не е срещала човек, който да каже, че е постигнал всичко, което иска. Независимо от това колко и какво има, всеки човек иска нещо повече. Опитвайки се да постигнеш всичко и поставяйки си големи очакванията, че всичко ще се изпълни по план, е сигурна рецепта за разочарование. Изберете кое е най-важно за вас и вашето семейство и съсредоточете усилията си върху това. Вместо да се стремим към перфектност, трябва да търсим смисъл и удоволствие от живота.
Да започнем да говорим
За първите поколения жени в корпоративния свят, е било задължително да премълчават нещата и да не изказват мнението си. Но това поведение не ни носи дивиденти. Според Шерил жените трябва да заявяват и отстояват позициите си. Тя дава пример със себе си, когато е излизала от работа в 17:30 ч., а след като е слагала сина си да заспи е продължавала да работи онлайн. Притеснявала се е да не разберат, че излиза рано от работа и да сметнат, че не е достатъчно отдадена на работата си. След като става COO, тя насърчава работещите майки и открито заявява, че излиза по-рано от работа. Това изказване предизвиква бум в медиите.
Подкрепяйте момичетата и жените
Според Шерил жените ще са наистина равнопоставени, само ако работят заедно. Жените трябва да подкрепят останалите жени; да преодолеят конфликта между работещите майки и тези, които са предпочели да отглеждат децата си вкъщи (т.нар. „Mommy Wars”); на работното място да се преодолее синдрома на „Кралицата майка” ( този термин е въведен през 1973 г. и описва жените на ръководни постове, които имат по-строго и сурово отношения спрямо подчинените си служители жени); да подкрепяме мъжете, които искат да отглеждат децата си на пълен работен ден;
Напускайте работа
Шерил Сандберг споделя мнението, че след като е наела повее от 1000 души и е наблюдавала кариерното им развитие, е забелязала, че жените рядко взимат решение за напускане. След като създадат семейство, те работят неща, които не им носят удовлетворение. Според Шерил всеки, който има възможности, трябва да ги има обмисли добре; да не набива спирачки, а да даде пълна газ, докато не вземе правилното решение.
В новия свят не можете да разчитате на диплома
Шерил съветва, че когато започвате кариерата си, е добре да търсите нови възможности, бъдещо израстване и своя мисия; да изграждате умения, не автобиография; да цените това, което можете да правите, а не позицията, която заемате; да не планирате твърде много и да не очаквате бързо изкачване в йерархията.
Шерил казва, че в настоящия свят не може да разчитате на това кой сте или каква диплома имате. Ще трябва да разчитате единствено на това, което умеете. Силата ви ще идва не от мястото или позицията в някаква структура, а от изграждането и печеленето на доверие. Ще ви трябват талант, умения, въображение и визия. Но най-много ще ви трябва умението да говорите открито, да вдъхновявате хората около себе си и да слушате, така че да продължавате да учите всеки ден докато сте на работа.
Шерил Сандберг е твърдо против авторитарния начин на управление и смята, че това не е лидерско поведение. Според нея това е грубо и обидно поведение, показващо неуважение. Тя не обича да се държи „шефски” или някой да се държи „шефски” с нея. Тя възпитава дъщеря си да не приема подобно отношение и съответно да не показва подобно отношение. Шерил заявява, че лидерството се състои в това да бъдеш силен, но не и груб; да бъдеш мил, но не и слаб; да бъдеш дързък, но не и заплашителен; да бъдеш изобретателен, но не и мързелив; да бъдеш скромен, но не и плах; да бъдеш горд, но не и арогантен; да имаш чувство за хумор, но не и да се присмиваш.
Шерил отправя апел към новозавършилите студенти, да вярват в себе си, да планират и преследват мечтите си и че светът се нуждае от тях, за да го променят.
Източник: Шерил Сандберг Устреми се. Жените, работата и волята за лидерство
|
КОМЕНТАРИ
|